UN LÂRI PIAT IN TRAPALA
F.D.S.


      - Barba Vicu (1), bona sera.
      - Ah, suostu vignût in villa (2), nivout?
      - Po, a ì tantas nuòs ch’i viegni parchi mi conteis alc di biel dalas nuostas storias!
      - Se vustu, a ì vera ch’i ni suoi vignût veciu dibant, ma dopo ch’i ti conti tu dovarès savei la storia di For a mena deo.
      - Epur i mi veis tant contât, ma ni mi veis mai dit quand i von bût al prin ploàn in For di Sora.
      - Oh a si vet ch’i mangi pan e memoria. Se vustu, i diseva i vecius ca
           A sinc agn a si è bambins
           E a sisanta pissinins.
      - Oh, a ì una storia… e po al ven al lâri… e po… insoma a miritava contada dalas primas.
      - Ben, ben, sintonla almancu camò.
      - A bisuogna ch’a tu tornis indavour pì di quatrisient agn, e se la ment na m’ingiana al an mil quatrisient e quaranta sinc. In chê voltâ al era a Udin un Patriarca ch’al si clamava Vicu (3), pruopri comi mè, chel Vicu ch’al savè fâ tirâ dret i Fursitins (4).
      - Po i ài sempri diti iò cha i Vicus ni èn par intrîc ti chistu mond.
      - Almancu chel nò, sicûr. Tu pos credi, a era pì di dosienta agn’ ca i nuostris vecius i voleva al so ploàn, e par veilu, i zîr dal papa in persona, ca ‘l era un tal Inosent tiars (5). Chistu papa, sicomi cha i Fursitins i bordava, al mandà cuchì un siart Turisini (6) ch’al era vescu di Billùm, e tu sas cha i Bilumàs n’in fâs una di dreta. Na ti valu a dà rason ai Fursitins?! I nuostris povars vecius i an cugnût glutila. Ma basta, i passâr dosienta agn, e pruopri tal mil quatrisient e coranta, a vignì patriarca al nuostri Vicu.
 
 

Capît ch’al era un galantom, i paisans i si piâr su e i zîr a Udin. Là i fasêr vedi ca For di Sora al veva pì animas di For di Sot, ca a zî lasò i cugniva fâ sinc mionas (7) di strada, d’inviar, ch’as era robas da murî. Insoma i àn tant dit e tant fat, ch’al Patriarca al fasè subit  un decrèt che For di Sora al vebi dirìt da vei al so brâf ploàn.
      - E se cica i Fursitins!
      - Po al à capît ancia lui ch’i veva da cicâ, ma par stropai la bocia al mandà iò al decrèt a Roma dal Papa, un tal Genio (8) quart, ca capît al bordo, a lu firmà: e quant ch’al firma al Papa, na ocor pì baciâ.
Duncia i nuostris i spitava al nouf ploàn; e par pariciai alc di sest, i pinsâr ben da rigolâ la glesia granda; e intant chi lavorava, i ziva a fâ las funzions a S. Florian (9).
Ora a era pruopri al dì di Veirs Sent, e dopo sei vidût la passion (10), quanç di lour i ziva a priâ al sepulcri, e i stava fin tart i par chistu, comi ch’i fâs al dì da vuoi, la glèsia a steva viarta duta la nuot. Fra i âtris i ziva a priâ a ruodal (11) una trupa di omins vistîs môrus chi si bastonava cui flagei comi tanç manigoldus e i formafa la fradaia dai flasilans (12).
      - Ma bateviu la slocia (13), chei tipos!
      - Po no, i faseva par fâ pinitienza.
      - I capisci, ma…
      - Ma lasson qui, zon indavant cula nuostra storia. – A sarà stada la miezanuot, e ni sai comi i si vès lassât fâ poura dal frèit e dala neif, al fat al’ì, cha la glesia a era ristada vuoita. Un lâri,, cha ancia in che vôlta i era canaias porcas, piada l’òcasion al còr dentri, al tuol un cialis, e via. Ma pruopri in chela ch’al vigniva four dala puartuta (14) a cola la neif dal tiet e lu sfracaia. S. Florian al veva tindût la trapala…
      - E ‘l mardal al’ì piât sòt!
      - Va ben piât sòt; ma crestu ch’al fos muart?
      - Ma ben sturnît…
      - Tant sturnît cha na’l bulià fin tal indiman quant cho zîr a palâ (15) la neif. I palava e i sintiva zemi, ma quant chi lu displatâr, e ristât moru comi al diaul, cul cialis comò talas mans. A ì impusibil diti al spovent di chei chi steva là imbussalâs (16). – A l’ì un lâri – tu sintivas a sigâ; - un brigant cha al Signor al à paiât; prion cha al seil na’l si fulmini. – E par fai iustizia almancu dopo muart, i lu piâr e i lu strascinâr tala grava dal Tuliment e là i giavâr una busa e sine lux sine crux i lu ficiâr sot comi un cianàt. Par chistu ancia al dì da vuoi, chel louc sot la glesia di San Florian a si clama la busa.
      - Oh se storia!
      - Ma prin da vignî al ploàn a fo cimò alc di biel, ma isnuòt a ì biel tart e ancia ala lûs a i ven la cuca; lasson qui a diman di sera.
      - Va ben, barba Vicu; intant i vi dasi la buona nuot.


Da Pagine friulane – Anno vl, n. 11.

 
 

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  1. Lodovico.
  2. A far la veglia.
  3. Il patriarca Lodovico Mezzarota cardinale di S.R.C. col titolo di S. Lorenzo in Damaso.
  4. Con tale nome si designano gli abitanti di Forni di Sotto.
  5. Non avendo trovato ascolto alla sede patriarcale, ricorsero diffatti a Roma e nel 1205 il Pontefice Innocenzo III costituì giudice in questione il vescovo di Belluno e Feltre Turisini che nel 1206 proferì la sentenza in favore di Forni di Sotto.
  6. La sentenza originale si conservò fino a questi ultimi anni nell’archivio comunale di Forni di Sotto; ma ora, non si sa come, è andata smarrita.
  7. Lunghe miglia.
  8. Eugenio iv approvò difatti il decreto, ma per le vive proteste degli abitanti di Forni di Sotto la questione rimase in sospeso; finchè nel 1448 Nicolò de Pistorio, uditore del patriarca, li spinse ad una transazione con la quale il comune di Forni di Sopra si obbligava a pagare alla chiesa di Forni di Sotto ottanta ducati veneti in oro per lo svincolo del quartese. Questa transazione fu approvata dal patriarca; ma insorte nuove proteste dagli abitanti di Forni di Sotto, la cosa fu nuovamente portata a Roma, e il papa Nicolò V con Breve 15 maggio 1451 delegò giudice in questione il canonico Giovanni da Maniago, che confermò in ogni sua parte la transazione.
  9. Santuario attiguo alla chiesa parrocchiale.
  10. Questi spettacoli religiosi sì frequenti verso il 1300 nella provincia, qui si mantennero fino a questi ultimi tempi, anzi tutt’oggi si rappresenta fra il popolo la storia dei Re Magi in un dramma intitolato La Stella.
  11. A turno.
  12. Si ha qui un documento del 1433 che comprova l’esistenza di questa congregazione di flagellanti.
  13. Aveano del pazzo?
  14. Da una piccola porta laterale. Il fatto che qui si racconta, nella sostanza è storico, e realmente successe nell’anno 1445. Glia abitanti, inorriditi, temendo che per quell’orribile sacrilegio fossero perdute le indulgenze concesse al santuario, ricorsero a Roma, ed il Pontefice Eugenio IV li trasse d’inganno con un Rescritto che ancor si conserva nell’archivio comunale di Forni.
  15. A sgombrare la neve.
  16. Ammaliati, intontiti.